Hogyan használjuk helyesen a mikrofont?
Mikrofonok fajtái
Először is tisztázni kell, hogy alapvetően kétféle mikrofont használunk. Az egyik a dinamikus, másik pedig a kondenzátor mikrofon.
Színpadi énekléshez leginkább dinamikus mikrofont szokás használni.
A kondenzátor mikrofonhoz képest ez kevésbé érzékeny, ami akár hátránynak is tekinthető, de a színpadi alkalmazás során pont ez jelenti a legnagyobb előnyt.
Ennek köszönhető ugyanis az, hogy a környezeti zaj, illetve a hangszerek hangja nem hallatszik annyira bele. Ennek azonban ára van! Mivel kevésbé érzékeny, ezért jobban oda kell figyelnünk a helyes mikrofon használatra. Erre sajnos sok előadó nem fordít kellő figyelmet és a vége általában az, hogy „a technikus nem ért hozzá”.
Hogyan NE használjuk a mikrofont!
A legfontosabb, hogy ne a mikrofon fejét fogjuk
Ha a mikrofon fejét fogjuk, azzal szépen lefedjük a mikrofon membránjának egy részét, így már nem azt a hangzást fogja biztosítani, amit tudna, tompa és halk lesz. Ezen kívül a karakterisztikát is eltorzítjuk, ami könnyítheti a gerjedés kialakulását.
Tovább fokozhatjuk a minőség romlását, ha még a hüvelykujjunkat is rátesszük a membrán közepére. Ez már a szigorúan tilos kategória! A másik nagyon fontos dolog, hogy ne tartsuk túl messze a mikrofont a szánktól! Ha nem szeretnénk megnehezíteni a technikus dolgát és szeretnénk, ha a produkció hangtechnikai része minél jobb lenne, akkor az eddigieket felejtsük el és jól jegyezzük meg a most következő sorokat!
A mikrofon helyes használata
Először is a mikrofon markolatát kell fogni! Ezt a részét arra találták ki, még a nevében is benne van. 🙂
A dinamikus mikrofonok sajátossága az alacsonyabb érzékenység. Ezen kívül ezeknek a mikrofonoknak általában vese karakterisztikájuk van, ami azt jelenti, hogy leginkább a szemből érkező hangokra érzékenyek. Ezeket figyelembe véve a mikrofont a hangforrással szemben kell elhelyezni, ahhoz elég közel.
Énekes esetében (vagy akár beszédnél) ez tehát azt jelenti, hogy a szájától kb 2-3 cm-re, azzal szembefordítva kell tartani a mikrofont úgy, hogy a markolatot fogjuk és a mikrofon fejét teljes mértékben szabadon hagyjuk.
Dinamika
Mivel éneklés közben vannak erőteljesebb és lágyabb részek, valamint magasabb és mélyebb hangok, ezek nem egyforma hangerővel szólnak. Egy profi énekes ilyenkor a mikrofonnal „játszik”. Erőteljesebb részeknél (ezek általában a magasabb hangok) a mikrofont távolabb tartja, a halkabb
részeknél (ezek általában a mélyebb hangok) pedig közelebb. Természetesen ezt sem szabad túlzásba vinni.
Egy jól elsajátított mikrofon használati technika segítség lehet a technikus számára, ezzel szemben a helytelen technika nagyban megnehezítheti a munkáját.
Természetesen a technikusnak is vannak lehetőségei a dinamika korrekciójára, viszont ha ebből túl sokat kell alkalmazni az a természetesség rovására mehet.
Ebben a kis írásban igyekeztem egyszerűen és bárki számára érthető módon fogalmazni.
Ha tetszett és hasznosnak találod, kérlek oszd meg másokkal is! 🙂
Sziasztok még jo hogy alkoholos állapotban nem tudjuk elmagyarázni hogy hogyan használják a mikrofont az emberek .Föleg hogy azt se tudják mi van körülöttük az este alatt
Hát igen. Ezért bízom benne, hogy minél többen elolvassák ezt a cikket józan állapotukban és talán majd alkalom adtán eszükbe jut! 😀
Köszi nagyon hasznos és alapvető információk.
Üdv.!Azt a verziót még lefényképeztem volna, mikor a mellkasa előtt tarja, mint egy csokor virágot és elbeszél felette! 😛 Én általában ovis szinten el szoktam magyarázni a mikrofon felépítését és működési elvét ….”Tudod ebben van egy membrán,ami érzékeli a hangod rezgését…..” és „mindig egyforma erősen, dinamikusan, a membránra merőlegesen és közelről..”